Äter ditt barn (för) lite?

Glad och nyfiken på allt = normal unge!

Det skiljer 3 månader mellan Frej och Oskar. De är förmodligen lika långa men Oskar väger nog 1 kg mer. Gissa vem som är äldst - ja, det är Frej. Mina barn är helt enkelt inga tungviktare, men de utvecklas normalt och det märks att de mår bra.

Sist på BVC kommenterade de att Frejs viktkurva gått ner lite – men de såg också att han var en väldigt glad, aktiv och välmående kille så denna gång behövde de inte boka in ett extra viktbesök. Det är helt galet att dessa viktkurvor som togs fram på 70-talet (baserade på barn som flaskmatades var 4:e timme) fortfarande styr så hårt.

Mat är en av de få saker i vår barnuppfostran som min man och jag har diskuterat, planerat och lagt en plan för i god tid innan det blev kris.

Vi har bestämt att mat ska vara gott, måltiden ska vara en trevlig stund och att rutiner är viktiga. För att uppnå detta har vi valt att servera varierad mat (så att barnen vänjer sig), vi har inte serverat något annat om maten inte “duger” (men det brukar alltid finnas något på tallriken som borde gå ner) istället har vi serverat lite matigare mellanmål och kanske lite tidigare om det behövts. När det är mat så sitter alla ner tillsammans och äter – fokus är inte på maten utan att vi gör det gemensamt. Barnen får gärna hjälpa till att laga och smaka på maten. Så snart det gick fick Vilgot själv klättra upp på sin stol så det blev en frivillig aktivitet, inget tvång. Att ta själv är kul så det gör barnen också. Alla äter samma mat, åtminstone på vardagar.

Men när alla fina tankar inte funkar utan ungen fortfarande äter lite och BVC tycker kurvan är klen?

  • Ät när barnet är hungrigt. Servera maten vid regelbundna tider som passar barnet. Är hen hungrig kl 17 så servera maten då – övertrötta barn äter dåligt.
  • Skippa reglerna. Barn under 3 år har svårt att sitta still under en hel måltid. Låt dem pausa och komma tillbaka för att äta mer efter en stund. Låt dem sitta i knät då och då. En 3-åring kan också bli matad precis som lillebror. När de är 15 har de nog lärt sig vett och etikett ändå!
  • Favoritmåltid. De flesta har en måltid de föredrar. Vad gillar du bäst: frukost, lunch eller kvällsmat? Ditt barn har säkert också en favorit. Se till att just den måltiden blir bra – om det är frukosten så gå upp tidigare och servera äggröra, bacon, gröt… Lägg krutet på den viktigaste måltiden så gör det inget att de petar i maten resten av dagen.
  • Frivillighet. Låt barnet själv klättra upp i matstolen, ta mat, dricka själv, bestämma när de är klara osv.
  • Tilltalande mat. De flesta barn gillar att se vad de äter så blanda inte ihop allt i en röra. Tänk också på att det ska se gott ut – servera glada färger som rött och gult.
  • Favorit. Se till att det alltid finns något på tallriken som barnet gillar/känner igen. Ofta är det lättare att testa nytt när man redan är “igång” med ätandet.
  • Glöm inte fett. Barn behöver fett för att växa. De ska inte äta “lätta” produkter så skippa lättmjölk, lättfil, lätt creme fraiche osv. Häll i lite olja, en klick smör eller lite grädde i maten.

Till sist: Ta det lugnt! Friska barn äter det de behöver. Nya studier visar också på att barn (som inte flaskmatas var 4:e timme) växer i hopp. Och så länge de växer på längden är det heeeeelt ok att viktkurvan inte hänger med.

 

2 kommentarer till Äter ditt barn (för) lite?

  • Annette

    Bra inlägg har en son som äter LITE i perioder,men växer på längden det gör han :)

  • Tror också att vi som föräldrar måste försöka släppa matstressen när barnen inte äter så mycket. R, 1 år, äter ALLT. Och mycket! Mer än mig till frukost :-) L, 6 år, äter inte alls mycket. Hon vill nästan aldrig ha mellis och äter i perioder väldigt lite lunch/middag. Men jag har bestämt mig för att försöka inte tjata, även om det är svårt :-) Så länge hon inte vill ha en massa skräp istället för mat och så länge hon inte tappar i vikt.
    Kram!

Add Comment Register



Lämna en kommentar