Dags att äta själv?

[ad#Adsense-4]

 

Har ni börjat fundera på att låta ert barn äta själv? När är det dags att börja?  När Alice visade intresse för att hålla skeden själv lät vi henne  börja äta med fingrarna. Hon var runt 5 – 6 månader och satt stabilt i barnstolen. Dessutom hade hon börjat få någorlunda kontroll över pincettgreppet.  

Det finns både för- och nackdelar med att börja träna. Jag tror det är viktigt att man ta det i barnets eget tempo.

Fördelar:

  • Stämningen omkring middagsbordet blir trevligare och du får lite större möjligheter för att få i dig lite mat själv.
  • Pincettgreppet förbättras.
  • Eftersom motoriken tränas och blir bättre kommer barnet lära sig äta själv tidigare.
  • Troligtvis är det en fördel för kräsna barn att de får petar i maten själva. Det är ofta roligare att äta om man kan göra det själv, men jag har egentligen ingen erfarenhet från detta då Alice är en allätare (hittills, pepparpeppar…)

Möjliga nackdelar

  • Det kan vara så att barnet blir ointresserad i att bli matad, vilket föräldrarna ibland behöver ta till när det är ont om tid tex. Det blir en kamp om skeden och ett riktigt griseri. Vi löste mycket av problemet genom att ge Alice en egen sked och så ge henne mat med en annan. Vi har också lurat i henne mat när hon varit fullt upptagen med att fånga en ettrig ärta eller något…
  • Man får vara extra uppmärksam på att barnet inte sätter något i halsen

Om du funderar på allt kladd som kommer bli resultatet av ditt barns väg till att äta själv så kan du få några tips till hur en matplats kan inredas här. Det finns också mat som är mer eller mindre lämplig som fingermat, och mat som man inte bör ge barn som är under 1 år. Här är en lista:

Mat en baby kan äta själv  Kom ihåg att servera i små bitar

Grönsaker

  • Kokta ärtor 
  • Broccoli
  • Potatis
  • Morötter (välkokta)
  • Palsternacka
  • Avocado

 

Frukt

  • Banan
  • Vindruvor (utan kärnor och i småbitar. De bör vara ekologiska, läs mer här)
  • Hallon
  • Kiwi
  • Äpple
  • Vattenmelon

 

Bröd mm.

  • Smörgåsrån
  • Majskrokar (som ostbågar, fast utan kryddor och ost..)
  • Polarbröd
  • Cornflakes ( i mindre mängder då de både innehåller socker och salt)

 

Ris, Pasta mm.

  •  Ris (sushi ris och yasmine är bra eftersom det klibbar ihop)
  • Pasta
  • Couscous
  • Pannkakor (utan salt och socker)

 

Kött och fisk

  • Köttfärsås (hehe.. men det blir lite kladdigt)
  • Vit fisk
  • Kyckling filé
  • Tofu

Baserat på egna erfarenheter, broschyrer från BVS och Easybabylife

3 kommentarer till Dags att äta själv?

Lämna en kommentar